Підписання Вселенським патріархом томосу про автокефалію для Православної церкви України 5 січня стало однією з найпомітніших тем міжнародної політики для провідних світових ЗМІ. Сайти таких видань, як BBC, Guardian, Spiegel, Anadolu та багатьох інших виносили цю новину серед головних на першу сторінку.
Більшість медіа єдині у твердженні: це історична подія, Православна церква України здобула незалежність від Росії вперше з XVII століття. Слідом за українцями читачам із країн Заходу пояснюють значення слова “томос” (“церковний декрет”).
Серед західних ЗМІ осібно стоїть британська газета “Гардіан” – рукою релігійної оглядачки Гаррієт Шервуд – пише: “Очікується, що найбільший розкол у християнстві за останні століття відкриється після того, як нова православна церква в Україні отримала офіційну незалежність від Москви, спрямовану на посилення геополітичної напруженості в регіоні”.
Також подібну спрямованість – з акцентом на “розкол” – задає і France 24.
Але абсолютна більшість вагомих медіа наголошує саме на здобуття Україною церковної незалежності.
Про вагу української автокефалії для світових медіа свідчить той факт, що новину їй присвятило навіть центральне спортивне (!) видання Португалії.
Такі повідомлення найкраще протистоять маніпулятивним масованим заявам російських пропагандистських видань, на кшталт “Известий”, нібито томос для ПЦУ не визнає світ, і Вселенський патріархат “діє за вказівкою США”.
“Новинарня” зібрала повідомлення про томос, як їх подали 5 січня провідні світові медіа.
“Українській православній церкві надано незалежність від Російської церкви”
“Україна: нова православна церква здобуває незалежність від Москви”
“Вселенський патріарх підписав указ про надання Україні церковної незалежності”
“Українська православна церква відривається від російського впливу”
“Українська православна церква відходить від російського впливу”
(та сама новина, передрук тексту агенції AP)
“Православна церква України здобула незалежність від Росії”
“Константинопольський патріарх визнає розділення Православної церкви”
“Українська церква готується зафіксувати своє відділення від Москви”
(текст вийшов ще до завершення церемонії підписання томосу)
“Українська православна церква офіційно стає незалежною від Росії”
“Народилася Українська православна церква.
Указ про автокефалію підписано в Стамбулі”
“Розкол між Українською і Російською православною церквою підтверджено”
“Українська православна церква формально стає незалежною від російської церкви”
“Православна церква відокремлюється від Росії”
“Українська православна церква отримує статус “автокефалії”
“Автокефалія Української церкви стала фактом”
“Константинополь надав автокефалію українській Церкві. Москва протестує”
Як інформувала “Новинарня“, 5 січня у Стамбулі, в соборі Святого Георгія, відбулася церемонія підписання томосу про автокефалію Православної церкви України. 6 січня томос буде вручено предстоятелю ПЦУ митрополиту Епіфанію.
На свято Різдва Христового у Софії Київській відбудеться святкове богослужіння, де буде вперше продемонстровано томос про автокефалію.
Раніше, 11 жовтня, за результатами Синоду в Стамбулі, Вселенський патріархат оприлюднив документ, у якому підтвердив визнання недійсною анафеми патріарха УПЦ КП Філарета і митрополита УАПЦ Макарія (через задоволення їхніх апеляцій) та визнав незаконним томос 1686 року про зверхність Московського патріархату над Київською митрополією.
Патріарх Варфоломій оголосив, що продовжує реалізацію рішення про надання автокефалії церкві України, та заявив про свою ставропігію в Києві.
29 листопада синод Вселенського патріархату затвердив текст томосу про автокефалію для Української помісної православної церкви та проект статуту цієї церкви, частиною якого стане томос. Також було прийнято рішення про проведення Об’єднавчого собору в Києві. Собор відбувся 15 грудня.
Доктор історичних і церковно-історичних наук, професор Київської православної богословської академії Ірина Преловська в інтерв’ю “Новинарні” пояснила, чому Церква України потребує томосу саме від Константинополя: “Вселенське Православ’я влаштоване як система історичних патріархатів і залежних від них автокефальних і автономних Церков. Не може бути Церкви, яка б проголосила своє утворення і подальше існування без зв’язку з існуючими Церквами і, відповідно, не перебуваючи з ними в молитовному єднанні.
Такі утворення однозначно відкидаються як єретичні або сектантські або розкольницькі — тобто, такі, що або не мали апостольського преємства, або розірвали його з тими, хто традиційно залишається в спілкуванні із Вселенським православ’ям”.
〉〉 Вподобали статтю? Найкращий лайк - переказ 50, 100, 200 грн. для гонорарів авторам "Новинарні". Наші рахунки – тут.
〉〉 Кожен читач "Новинарні" має змогу налаштувати щомісячний переказ на довільну суму через сервіс Patreon - на підтримку редакції.
Ми виправдовуємо довіру!