Напередодні Дня захисників і захисниць України та свята Покрови в Музеї історії міста Києва відбулося відкриття виставкового проєкту “ΩΜΟΦΌΡΙΟ. Військо під захистом Богородиці”.
Виставка показує історію трансформації образу Покрови Пресвятої Богородиці як важливого елементу культури українських воїнів від давніх часів до сьогодення, коли новітні українські лицарі відбивають широкомасштабну агресію Росії, інформує пресслужба Генерального штабу Збройних Сил України ЗСУ.
До реалізації проєкту долучилися Генштаб ЗСУ та Музей Шереметьєвих.
Експозицію складають художні полотна, ікони та їхні списки (копії), графіка, історичні документи, раритетна зброя і церковне начиння, предмети одягу, фото, мультимедіа тощо.
Чотири блоки виставки розповідають про зародження та значення образу Покрови, козацьку добу, визвольні змагання УНР та УПА, сучасні Збройні сили України.
Стенд на початку виставки пояснює, що, за однією з легенд, свято Покрови Пресвятої Богородиці бере свій початок з 860 року, коли київський князь Аскольд взяв в облогу центр православ’я — Костянтинополь. Мешканці розуміли, що вони приречені, й почали молилися Божій Матері, прохаючи про захист. І трапилося диво: городяни стали невидимі, адже Діва Марія покрила їх своїм омофором. За іншою легендою, Богоматір захистила Царгород від сарацинів.
Також виставка розповідає, що перше документально підтверджене використання Покрови Пресвятої Богородиці як оберега для давньоруського війська відноситься до ХІІІ століття, під час боротьби Русі з монголо-татарами. А одним із перших випадків вшанування Покрови в контексті військових подій є битва на річці Синя Вода 1362 року, коли великий князь литовський Ольгерд святкував Покрову і вважав, що заступництво Богородиці допомогло в перемозі над татарами.
Крім іншого, в експозиції є копія відозви ОУН від 30 липня 1947 року про дату заснування УПА в лісах Полісся – 1 жовтня 1942 року (14 жовтня – за юліанським календарем).
У відкритті виставки взяли участь вікарій Київської єпархії ПЦУ єпископ Васильківський Єфрем, представники Головного управління комунікацій ЗС України, історики, музейники, видавці, представники медіа та громадськості.
“В умовах повномасштабної війни росії проти України надзвичайно важливого значення набувають образи, що підкреслюють українську ідентичність. Символічно, що церковне свято Покрови відзначають в один день з іншими важливими державними святами – Днем українського козацтва та Днем захисників і захисниць України. Тож ми прагнемо показати історичне підґрунтя появи цих свят, засвідчити тяглість військової традиції та розкрити особливе місце віри серед найсміливіших із нас”, – розповіла генеральна директорка Музею історії міста Києва Діана Попова.
“Кажуть, в окопах немає атеїстів. Так це чи ні, але під час наступного бою, у найбільш стресових ситуаціях на війні воїн хоче усвідомлювати, що є сила, яка його оберігає – Світобудова чи Отець небесний, боги чи святі, Матір Божа.
Символами захисту для українського солдата здавна є ікони Покрови Пресвятої Богородиці. Діва Марія з предстоячими військовими – тими, що зображені попереду неї – стала частиною українського культу. Ця трансформація – можна сказати, деяка “мілітаризація” Богородиці – є унікальною саме для українського православ’я. Для прикладу, можна пригадати, як у перші дні повномасштабного вторгнення росіян 2022 року в нашій масовій культурі з’явився образ Богородиці із “джавеліном” – ще один прояв тієї ж трансформації покровительки українських воїнів і всіх українців. Відповідний шеврон, серед іншого, представлений у частині експозиції, яку підготував Генштаб”, – зазначив на відкритті виставки речник Генерального штабу ЗС України капітан Дмитро Лиховій.
Фотогалерея (гортайте):
Виставка “Військо під захистом Богородиці” в Музеї історії Києва триватиме до 1 грудня 2024 року.
Читайте також:
Мем маркетолога про Богородицю з “джавеліном” зібрав $1 млн для України
〉〉 Вподобали статтю? Найкращий лайк - переказ 50, 100, 200 грн. для гонорарів авторам "Новинарні". Наші рахунки – тут.
〉〉 Кожен читач "Новинарні" має змогу налаштувати щомісячний переказ на довільну суму через сервіс Patreon - на підтримку редакції.
Ми виправдовуємо довіру!