“Найдовша обмовка у світі” чи випадково сказана правда: як “ліберальний” телеканал “Дождь” опинився в центрі скандалу через російських “мобіків”

Російський нібито опозиційний телеканал “Дождь” опинився в центрі скандалу після того, як ведучий Олексій Коростельов у прямому ефірі розповів про підтримку російських мобілізованих. Згодом і він сам, і керівництво каналу назвали це “обмовкою”, яку користувачі соцмереж уже охрестили “найдовшою обмовкою у світі”.

При цьому з телеканалу ведучого звільнили. Латвія, в якій журналісти “Дождя” й саме ЗМІ знайшли притулок після того, як у Росії телеканал оголосили “іноагентом”, оштрафувала редакцію на 10 тисяч євро і попередила, що ще одне таке порушення може коштувати “Дождю” ліцензії на мовлення. А колеги Коростельова на знак його підтримки почали звільнятися з “ліберального” каналу.

Хоча і їхні коментарі, й пояснення самого ведучого свідчать про те, що російські “ліберали” справді співчувають своїм співвітчизникам, які – хай навіть без особливого бажання – йдуть убивати українців. І замість того, щоб закликати росіян до непокори, закликають їх підтримати, краще оснастити, “утеплити” й забезпечити військо держави-агресора.

Що сказав ведучий “Дождя”

1 грудня в ефірі програми “Тут і зараз” (“Здесь и сейчас”) ведучий Коростельов закликав людей, які мають свідчення про те, як проходить мобілізація, як мобілізовані служать на фронті, про проблеми російської армії тощо, надсилати повідомлення на пошту або телеграм-бот каналу.

Він запевнив, що редакція відповідає практично всім і багато з надісланих історій опубліковує. І сказав дослівно таку фразу: “Ми сподіваємося, що багатьом [російським] військовослужбовцям, у тому числі, ми змогли допомогти. Наприклад, з оснащенням та просто з елементарними зручностями на фронті… Тому що ті історії, які публікувалися і розповідалися рідними, чесно кажучи, наводять жах”

Ці слова прозвучали як визнання того факту, що канал, який позиціонує себе як незалежний і вважається ліберальним, підтримує й допомагає армії РФ. Яка напала на Україну, виконує злочинні накази російської влади, вбиває українців і коїть страшні воєнні злочини.

На цей епізод відреагував міністр культури та інформаційної політики України Олександр Ткаченко.

“Коли “хороші русскі” допомагають “поганим русскім” – чи може світ зрозуміти нарешті, що всі вони однакові? ТК “Дождь” забезпечує всім необхідним окупантів, яким некомфортно воювати на нашій землі”, – наголосив міністр.

Як відреагувало керівництво телеканалу

Після того, як скандальний уривок з ефіру поширився мережею, головний редактор телеканалу Тихон Дзядко повідомив, що цей фрагмент вилучили із запису.

“Ця фраза створює у глядача враження, що телеканал “Дождь” займається наданням допомоги армії РФ. У зв’язку з цим важливо зазначити таке: Телеканал “Дождь” не займався, не займається і не займатиметься допомогою з оснащенням російської армії – на фронті чи за його межами”, – запевнив Дзядко.

Він пояснив, що поштова скринька телеканалу, на яку Коростельов закликав надсилати повідомлення, створена “для збору особистих свідчень про злочини російської армії в Україні та порушення при проведенні злочинної й безглуздої мобілізації у Російській Федерації”.

“Поширення інформації про це необхідне для усвідомлення широкою аудиторією злочинного характеру дій російського керівництва, починаючи з 24 лютого 2022 року. Правду про злочинну та підлу війну повинні знати всі російські громадяни, включаючи військовослужбовців та мобілізованих”, — написав Дзядко й попросив у глядачів пробачення за “неправильну” фразу ведучого.

Користувачі соцмереж іронічно охрестили “обмовку” Коростельова “найдовшою випадковою обмовкою у світі”

А невдовзі голова інформаційної служби телеканалу Катерина Котрікадзе повідомила, що “Дождь” припиняє співпрацю з Олексієм Коростельовим.

“Це дуже складне рішення для нас, але керівництво “Дождя” вважає його єдино правильним та можливим”, – заявила Котрікадзе, яка також є дружиною Дзядка.

Як відреагувала влада Латвії

2 грудня Національна рада з електронних засобів масової інформації (NEPLP) Латвії оштрафувала телеканал “Дождь” на 10 тисяч євро – за слова “наша армія” щодо російських військ та за показ в ефірі мапи з окупованим Кримом у складі Росії.

Як написав голова NEPLP Іварс Аболіньш, це вже друге  суттєве порушення з боку “Дождя” за останні місяці (яке було першим, чиновник не пояснив). При цьому він зазначив, що за три такі порушення NEPLP може скасувати ліцензію на мовлення.

Крім того, за програму стосовно телеканалу “Дождь” порушено справу про адміністративне правопорушення у зв’язку із заявами, які “викликають підозри щодо допомоги цього каналу солдатам окупаційної армії РФ”.

А міністр оборони Латвії Артікс Пабрікс висловив думку, що “Дождь” повинен переїхати назад в Росію, а його журналістів треба позбавити посвідки на проживання.

Як відреагували колеги Коростельова з “Дождя”

Після звільнення Коростельова з почуття протесту проти рішення керівництва і бажаючи підтримати колегу з каналу почали звільнятися журналісти. Першими про звільнення оголосили Володимир Роменський, який був шеф-продюсером Коростельова під час того самого ефіру, а також Маргарита Лютова.

Роменський заявив, що “Дождь” скоїв “страшну помилку, віддавши на заклання близького”. А Лютова наголосила, що публічна реакція каналу на цей скандал “суперечить декларованим ним принципам гуманізму, відкритості та чесності”.

Згодом про рішення піти з каналу повідомила також цивільна дружина Коростельова Дарина Лукутіна.

“Я не розумію, як можна пожертвувати співробітником, щоб сподобатися якійсь державі, ще до того, як ця держава висунула вимогу такої жертви”, – заявила журналістка.

Як пояснив свою “обмовку” сам Коростельов

Олексій Коростельов під час ефіру скандальної програми. Скріншот з відео

Ввечері 2 грудня Олексій Коростельов написав у своєму телеграм-каналі великий допис, у якому висловив свою думку щодо того, що сталося.

“Ми з командою зробили прекрасний, на мій погляд, випуск новин… Ложкою дьогтю, яка за добу перетворилася на тонну лайна, стала моя фраза про допомогу мобілізованим.

Виправдовуватися завжди принизливо, але внести ясність, напевно, треба. Грошей російській армії на коптери чи навіть на шкарпетки я не надсилаю і не закликав цього робити. Слова вирвані із контексту – нагадаю – чудового випуску.

Чи шкода мені покинутого всіма голодного [російського] мобілізованого (про них йшлося)? Так. Путін красавчик? Ні. Здається, водорозділ проходить десь тут”, – наголосив журналіст.

Він також запевнив, що “допомагає” російським мобілізованим лише своїми розповідями про них, чим і продовжить займатися в міру своїх сил.

Довідково:

“Дождь” – це російський телеканал, який називає себе незалежним міжнародним російськомовним мовником. У Росії офіційно внесений у перелік “іноземних агентів”.
У березні 2022 року канал припинив мовлення в РФ через цензуру та блокування сайту, а згодом стало відомо, що він переїжджає до Латвії. З 18 липня телеканал відновив свою роботу вже в цій країні.
Сайт “Детектор медіа”, досліджуючи контент “Дождя”, в листопаді писав про те, як цей телеканал “вчить своїх глядачів жаліти російських мобілізованих, дбає, аби їх краще годували, одягали і вчили вбивати українців, а по допомогу для них звертається до міністерства оборони Росії.
Крім того, “ліберальний” російський телеканал хоч на словах і не підтримує агресію проти України, проте відтворює проросійські наративи й стає майданчиком для поширення кремлівської дезінформації.
В Україні “Дождь” заборонений із 2017 року, коли Національна рада з питань телебачення і радіомовлення виключила канал зі списку адаптованих до українського законодавства через покази мапи з “російським” Кримом (на самому каналі це тоді пояснювали необхідністю дотримуватися російського законодавства, якщо хочуть працювати в РФ).

Читайте також:
Громадянство для Невзорова: “прозрілі” росіяни вже готові їхати сюди і будувати нам тут свою Росію

Редактор:

〉〉 Вподобали статтю? Найкращий лайк - переказ 50, 100, 200 грн. для гонорарів авторам "Новинарні". Наші рахунки – тут.

〉〉 Кожен читач "Новинарні" має змогу налаштувати щомісячний переказ на довільну суму через сервіс Patreon - на підтримку редакції.
Ми виправдовуємо довіру!

〉〉 Хочете читати більше якісних статей і цікавих новин про Україну, що воює? Підписуйтесь на "Новинарню" в соцмережах: Telegram, Facebook, Twitter, Instagram.

Україна

[sendpulse-form id="91944"]